درد پشت سر سمت چپ

درد پشت سر ،درد پشت سر و فشار خون،درد پشت سر و گردن،درد پشت سر سمت چپ،درد پشت سر در کودکان،درد پشت سر ناشی از چیست،درد پشت سر در بارداری،درد پشت سر و حالت تهوع،درد پشت سر نشانه ی چیست؟،درد پشت سر نشانه چیست،درد پشت سر فشار خون،فشار خون بالا و درد پشت سر،درد پشت سر و گردن نشانه چیست،درد پشت سر و گردن سمت چپ

درد پشت سر

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد درد پشت سر صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.درد پشت سر مشکلی است که گاهی بر اثر بیخوابی یا استرس دچار آن می شویم. اما گاهی این درد به شکل یک مشکل مزمن و نگران کننده در می آید که در ادامه به مهم ترین علت های درد پشت سر اشاره می کنیم.

علت درد پشت سر چیست؟

درد پشت سر علل مختلفی دارد. در بسیاری از موارد درد پشت سر منجر به بروز درد در دیگر بخش های سر هم می شود و یا با رویدادهای خاص شروع می شود. درد پشت سر بر اثر آرتروز ناشی از التهاب و تورم در ناحیه گردن است.سردردهای آرتروز منجر به درد پشت سر و گردن می شود. در این حالت حرکت دادن سر معمولا باعث شدیدتر شدن درد می شود. این سردردها ممکن است با هر نوع آرتروزی بروز کند. رایج ترین آنها آرتریت روماتوئید و استئوآرتریت است.بهترین درمان برای درد پشت سر ناشی از آرتروز مصرف داروهای ضد التهاب و استفاده از گرما برای کاهش التهاب است.

سردرد پشت سر و گردن

آرتروز: سردرد آرتروز ناشی از التهاب و تورم در ناحیه گردن است. آنها اغلب باعث درد در پشت سر و گردن می‌شوند. هر گونه تحرکی معمولا باعث تشدید سردرد می‌شود. این سردرد می‌تواند توسط هر نوع آرتروز ایجاد شود. طرز ایستادن نادرست: وضعیت بد ایستادن یا نشستن نیز می‌تواند باعث درد در پشت سر و گردن شما شود. موقعیت بد بدن باعث ایجاد تنش در پشت، شانه‌ها و گردن می‌شود و این تنش ممکن است سردرد ایجاد کند. شما ممکن است احساس درد خفیفی در پایه جمجمه خود احساس کنید. بیرون زدگی دیسک: فتق دیسک در ستون فقرات گردن می‌تواند در گردن درد و فشار ایجاد کند. این می تواند یک نوع سردرد به نام سردرد سرویکوژنیک را ایجاد کند. درد به طور معمول در پشت سر شروع می‌شود و احساس می‌شود. همچنین ممکن است در شقیقه‌ها یا پشت چشم نیز احساس شود. علائم دیگر ممکن است ناراحتی در شانه‌ها یا بالای بازو‌ها باشد. سردرد‌های سرویکوژنیک ممکن است هنگامی که شما در حال دراز کشیدن هستند تشدید شود. بعضی از مردم از خواب می‌پرند، زیرا سردرد پشت سر خواب آنها را مختل می‌کند. هنگام دراز کشیدن، ممکن است فشاری مانند وزن روی سرتان احساس کنید. اکسی پیتال نئورولوژی: اکسی پیتال نئورولوژی یک بیماری است که وقتی که اعصابی که از نخاع به پوست سر می رسند، آسیب می بینند رخ می‌دهد. این ناراحتی اغلب با میگرن اشتباه گرفته می شود. اکسی پیتال نئورولوژی باعث درد شدید و تند و تیز می شود که در پایه گردن شروع می شود و به سمت پوست سر حرکت می کند

درد پشت سر ناشی از سردرد تنشی

سر درد تنشی در نتیجه سفت شدن عضلات در ناحیه سر ایجاد می شود. سر درد تنشی می تواند با عواملی ارتباط داشته باشد که می توانند باعث تنش عضلات در ناحیه گردن شوند. برخی از این عوامل شامل کم خوابی و خستگی، سایش دندان ها به یکدیگر، وضعیت نامناسب قرار گرفتن گردن و تشویش یا استرس هستند. این نوع از سر درد معمولاً از پشت سر شروع شده و با احساس گرفتگی و درد در این ناحیه از بدن همراه است. با تکنیک های مختلفی مانند استئوپاتی، کایروپراکتیک، درمان دستی، ماساژ و TMS به درمان سردرد عصبی و تنشی پرداخته و از بروز سردرد در آینده پیشگیری نماید .

درد پشت سر ناشی از سردرد عروقی

این نوع سر درد معمولاً به صورت درد ناشی از گرفتگی و کشش در یک طرف سر احساس می شود. این نوع سر درد می تواند با استرس، تشویش، و کم خوابی ارتباط داشته باشد. به این ترتیب فرد دچار این شرایط ممکن است به این خاطر با حالت تهوع و استفراغ و نیز حساسیت به حرکت، صدا و نور مواجه شود .

درد پشت سر ناشی از سردرد میگرنی

میگرن یک نوع سر درد عروقی عود کننده است. این حالت سر درد بیشتر در بین خانم ها مشاهده شده و کمتر آقایان را تحت تاثیر خود قرار می دهد. به این ترتیب گاهی اوقات می توان برخی از الگوهای خاص سر درد را در بین خانم ها مشاهده کرد. تقریباً 40% افراد دچار میگرن با درد در پشت سر خود مواجه می شوند. این نوع سر درد می تواند به خاطر مشکلات گردن ایجاد شده و از طریق کاهش تعداد دفعات و شدت درد قابل درمان باشد. علائم سر درد میگرنی بسیار شبیه به سر درد عروقی است .

درد پشت سر ناشی از سردرد گردنی

سر درد گردنی نوع خاصی از سر درد است که در نتیجه مشکلات گردن همچون استرس، قرارگیری نامناسب گردن، حرکت شلاقی یا سایر آسیب دیدگی های مانند آن ایجاد می شود. این شرایط در واقع ریشه در ساختار غیر عادی مهره های گردن دارد. اغلب، این درد به ناحیه بالای کمر، شانه ها، پشت سر، و سایر بخش های سر کشیده می شود .

درد پشت سر ناشی از سردرد سینوسی

سر درد سینوسی به خاطر مشکلات سینوس ها در داخل جمجمه ایجاد می شود. هنگامی که سینوس های پروانه ای ملتهب شده یا دچار عفونت می شوند، این شرایط می تواند باعث ایجاد درد در پشت سر شود. معمولاً سر درد سینوسی در هنگام دراز کشیدن یا خم شدن به جلو تشدید می گردد .

سردرد خوشه ای

سردردهای خوشه ای به ندرت بروز می کنند، اما خیلی دردناک و آزار دهنده هستند. نام سردردهای خوشه ای از بازه های زمانی که رخ می دهند گرفته شده است. افراد مبتلا به سردردهای خوشه ای حملات مکرر را در بازه های زمانی مختلف تجربه می کنند. این دوره ها یا الگوهای مربوط به حملات سردرد ممکن است هفته ها یا ماه ها طول بکشد .سردردهای خوشه ای ممکن است باعث درد پشت سر یا اطراف سر شود. این سردردها ممکن است زمانی که دراز می کشید بدتر شود. دیگر علائمی که باید مراقب آنها باشید عبارتند از :

درد شدید و نفوذ کننده و همراه با سوزش

بیقراری

تهوع

آبریزش بیش از حد از چشم ها

گرفتگی بینی

حساسیت به نور و صدا

درد پشت سر ناشی از نورالژی اکسی پیتال (OCCIPITAL NEURALGIA)

نورالژی اکسی پیتال نوع خاصی از درد است که در هنگام وارد شدن آسیب به اعصاب جمجمه (به نام اعصاب اکسی پیتال)، التهاب، یا تحریک آنها ایجاد می شود. به این ترتیب آسیب دیدگی این اعصاب می تواند باعث ایجاد درد در ناحیه پشت سر شود. مصرف داروهای استروئیدی، مسدود کردن سیگنال های عصبی و ماساژ درمانی می توانند به کاهش این نوع سر درد و درد در ناحیه پشت سر کمک موثر نمایند .

درد پشت سر ناشی از فلج مغزی اکسسوری (ACCESSORY NERVE PALSY)

فلج مغزی اکسسوری در نتیجه وارد شدن آسیب به عصب اکسسوری ایجاد می شود. هنگامی که این شرایط اتفاق افتد، فرد ممکن است با درد شدید در ناحیه گردن و شانه مواجه شود و این درد می تواند به سمت پشت سر کشیده شود. علاوه بر این بیمار در این شرایط ممکن است احساس کند شانه وی در سمت آسیب دیده گرایش به افتادن دارد .

درد پشت سر ناشی از بیماری پارکینسون

بیش از یک سوم افراد مبتلا به بیماری پارکینسون از درد در ناحیه پشت سر و گردن خود شکایت می کنند .

درد پشت سر ناشی از کشیدگی یا پیچ خوردن

هرگونه کشیدگی یا پیچ خوردن در عضلات گردن می تواند باعث ایجاد درد شدید در ناحیه گردن شده و به پشت سر کشیده شود. یکی از دلایل اصلی این نوع آسیب دیدگی مربوط به ضربه شلاقی است که در نتیجه تصادف با وسایل نقلیه یا آسیب دیدگی های ورزشی ایجاد می گردد .

درد پشت سر ناشی از وضعیت نامناسب قرار گرفتن گردن

کشیدگی یا پیچی خوردن می تواند در نتیجه وضعیت نامناسب قرار گرفتن گردن نیز ایجاد شود. به این ترتیب در صورت بی توجهی به وضعیت مناسب گردن در هنگام نشستن پشت میز، راه رفتن، یا بلند کردن اجسام سنگین، فرد احتمالاً در معرض ریسک بالای آسیب دیدگی عضلات گردن قرار می گیرد. این عضلات وظیفه نگه داشتن بخش بالای ستون فقرات و سر را بر عهده دارند. با ضعیف شدن این عضلات، احتمال ایجاد درد در ناحیه پشت سر و گردن بطور مشخص افزایش پیدا می یابد .

درد پشت سر بر اثر فتق یا بیرون زدگی دیسک کمر Herniated disk

بیرون زدگی دیسک کمر در ناحیه گردن باعث درد و تنش در گردن می شود. این مسئله منجر به بروز نوعی سردرد به نام سردرد گردنی cervicogenic headache می شود . درد معمولا در پشت سر شروع و حس می شود. به علاوه در پشت چشم ها نیز ممکن است احساس درد کنید. دیگر علائم این عارضه عبارتند از ناراحتی در شانه ها یا قسمت های بالای بازوها . * بیرون زدگی دیسک Herniated disk:فتق یا بیرون زدگی دیسک مشکلی است که دربالشتک لاستیکی (دیسک) بین استخوانهای (مهره ها) ستون فقرات بوجود می آید . سردردهای گردنی ممکن است زمانی که دراز می کشید، تشدید شوند. بعضی افراد به علت شدت درد از خواب بیدار می شوند. زمانی که دراز کشیده اید، ممکن است احساس فشار در قسمت بالای سر خود داشته باشید، شبیه به یک وزنه روی سر .

چه عاملی باعث ایجاد درد در ناحیه ی پشت سر و گردن می شود؟

سر با وجود مهره هایی در ناحیه ی گردن نگه داشته می شود. این مهره ها وزن سر را نگه می دارند و به همان خوبی امکان حرکت را فراهم می آورند. زمانی که هم راستایی استخوانی دچار تغییر شود و یا عضلات درون گردن سفت گردند، این امر موجب بروز درد در ناحیه ی پشت سر و گردن می شود. پس علت بروز چنین دردی چیست؟ همان گونه که قبلاً هم گفتم استخوانها و عضلات گردن به نگه داشتن سر کمک می نمایند. زمانی که سر شما به طور ناگهانی به سمت جلو حرکت نماید، این کار باعث روی هم قرار گرفتن استخوانهای گردن می شود. این امر باعث ایجاد فشار بر روی عضلات و عصب های سر و گردن می گردد. ممکن است شما در ناحیه ی گردن خود احساس سفتی و فشار نمایید. این امر سبب بروز سر درد در ناحیه ی پشت گردن و هم چنین ایجاد درد در گردن می شود.

درمان درد پشت سر ناشی از وضعیت بد بدن

درد پشت سر ناشی از وضعیت بد بدن بلافاصله با مصرف استامینوفن برطرف می شوند. در طولانی مدت با بهبود وضعیت بدن خود می توانید این سردردها را به طور کامل درمان کرده از بروز آنها پیشگیری کنید. برای بهبود وضعیت بدن یک صندلی مناسب برای محل کار خود انتخاب کنید و در هنگام نشستن روی صندلی هر دو پایتان روی زمین قرار بگیرد .

درمان درد پشت سر ناشی از بیرون زدگی دیسک گردن

در این شرایط درد پشت سر با درمان علت زمینه برطرف می شود. درمان بیرون زدگی دیسک عبارت است از فیزیوتراپی، حرکت های کشش ملایم، کایروپراکتیک دستی * Chiropractics ، تزریق اپیدورال برای التهاب و در صورت لزوم جراحی. نتایج خوب از طریق انجام حرکات ورزشی حفظ می شود . * کایروپراکتیک دستی Chiropractics :از این درمان برای بهبود کار و عملکرد استخوان ها و مفاصل استفاده می شود. کایروپراکتیک روشی است برای دستکاری ستون فقرات، تاندون ها و رباط ها و بهبود بخشیدن به مشکلات استخوانی. در این روش برای ایجاد فشار روی یک یا گروهی از مفاصل از دست استفاده می شود .

درمان درد پشت سر ناشی از نورالژی اکسی پیتال Occipital neuralgia

نورالژی اکسی پیتال از طریق ترکیب روش های درمانی گرما، داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی، فیزیوتراپی، ماساژ و تجویز داروهای شل کننده عضلات درمان می شود. در موارد شدیدتر برای تسکین سریع، پزشک بی حسی موضعی به ناحیه اکسی پیتال (عضله پس سری) تزریق می کند. درمان ممکن است 12 هفته طول بکشد.

درمان سردردهای تنشی

سردردهای تنشی معمولا با ضد دردهای بدون نسخه درمان می شوند. پزشک ممکن است برای سردردهای تنشی شدیدتر و مزمن دارو تجویز کند. به علاوه داروهای پیشگیری کننده مانند داروهای ضد افسردگی یا شل کننده های عضلانی برای کاهش سردردهای آینده تجویز می شوند .

درمان درد پشت سر ناشی از میگرن

برای میگرن پزشک هم داروی پیشگیری کننده، مانند مسدود کننده های بتا و هم داروی ضد درد تجویز می کند. برخی داروهای بدون نسخه، مانند *Excedrin Migraine به طور خاص برای میگرن تهیه شده اند. به علاوه پزشک کمک می کند تا عوامل تشدید کننده میگرن را شناسایی کرده و از محرک ها پرهیز کنید .* Excedrin Migraine:این دارو ترکیب استامینوفن، آسپیرین و کافئین است که اختصاصا برای درمان دردهای میگرن تجویز می شوند .

درمان درد پشت سر ناشی از سردردهای خوشه ای

درمان سردردهای خوشه ای بر روی کوتاه کردن دوره سردردها، کاهش شدت حمله ها و پیشگیری از بروز حملات آینده تمرکز می کند .

روش درمان درد در ناحیه ی پشت سر و گردن

سر دردهای ناحیه ی پشت سر و گردن معمولاً با پاراستامول، آسپرین و ایبو پروفین درمان می گردند. این داروها در کاهش و تسکین درد در سر دردهای کششی و همین طور سر دردهای مهره ای بسیار مؤثر هستند. سر دردهای میگرنی و عضلانی نیز با ایبو پروفین و پاراستامول درمان می گردند. از عوامل بروز و هم چنین غذاهایی که منجر به حملات شدید میگرنی می شوند جلو گیری به عمل آورید. گروهی از داروهای ضد میگرنی به نام تریپتان موجود هستند که تا حد زیادی به درمان حملات میگرنی کمک می نمایند. این داروها عبارتند از سوماتریپتان و زولمیتریپتان. به منظور اجتناب از بروز درد در ناحیه ی پشت سر و گردن، لازم است که شما حالت خوبی را به هنگام نشستن، ایستادن و کار کردن در خود حفظ نمایید. بر روی یک صندلی خوب بنشینید که وضعیت نشستن شما را حفظ می کند. از مصرف الکل و تنباکو اجتناب ورزید. تمرین کنید و اطمینان حاصل نمایید که مقادیر زیادی هوای تازه استنشاق می نمایید. با تعمق (مدیتیشن) و یوگا از بروز استرس جلو گیری کنید. اگر سر درد پا پر جا باقی ماند حتماً به پزشک عمومی خود مراجعه نمایید. امیدواریم اطلاعات فوق به شما در درک کردن و فهم چگونگی رنج بردن فرد از درد در ناحیه ی پشت سر و گردن کمک کرده باشد .

رابطه گردن درد و سردردهای ناحیه پشت سر

گردن درد چیست ؟ یکی از بیماری های شایعی که مخصوصا در بین افراد بالاتر از 50 سال بیشتر مشاهده می شود گردن درد است که از عارضه های دیسک گردن است.گردن درد در هر جایی از بدن، از پایین سر گرفته تا بالای شانه ها ممکن است ایجاد شود. درد ناحیه گردن تا قسمت بالای کمر یا بازوها قابل گسترش است. گردن درد باعث محدودیت حرکتی در ناحیه گردن و سر می شود.

راه های درمان و پیشگیری دردهای ناحیه پشت سر

گزینه‌های درمان اساساً، مسکن‌ها برای تسکین سردرد تنشی در بسیاری موارد استفاده می‌شوند. مشاهده شده است که بیشتر وقتها، مسکن‌ها باعث تسکین موقت می‌شوند، اما سردرد ممکن است پس از چند روز برگردد. بنابراین، مدیریت روز به روز استرس و تنش، مدیتیشن، پیروی از یک رژیم غذایی سالم و خواب کافی، اقداماتی هستند که می‌توانند به جلوگیری از سردرد کمک کنند. در زیر به چند دارویی که به کاهش سردرد تنشی کمک می‌کنند، اشاره شده است

شناخت علت درد پشت سر

درد در پشت سر معمولا شرایط قابل درمان و موقت است که با استفاده از داروهای خانگی به راحتی قابل درمان است. اگرچه، سردرد های شدید که اغلب اتفاق می افتند و به راحتی درمان نمی شوند به مراجعه به پزشک نیاز دارند. در طول ملاقات، ممکن است از شما آزمایش خون گرفته شود یا از اشعه ایکس استفاده شود تا دلیل این سردرد ها شناسایی شوند. دکتر این آزمایش ها را انجام خواهد داد تا شرایط مهمی مثل مننژیت، تومور و سکته که می توانند باعث این نوع درد شوند و نمی توانند در خانه درمان شوند را شناسایی کنند. علل درد پشت سر را در ادامه خواهیم خواند.

علت های درد در ناحیه پشت سر

تنش عضلانی و خستگی

میگرن

سردرد های عصبی

تمرین و روابط جنسی

درد اعصاب پشت سر

درد عصب سه قلو

تورم شریان ها بطور موقت

سردرد آرتروز

سردرد هایی که بر می گردند.

تومور مغزی

سردرد گردنی

سرطان های جمجه

سردرد دیالیز

فشار خون بالا در جمجه

خستگی چشم

استرس های روانی مثل افسردگی و فشار روحی

مشکلات دندانپزشکی

قرار دادن سر در یک حالت برای مدت طولانی

وضعیت نامناسب بدن، روش ناسالم زندگی و ورزش های غیر منظم

سردرد های خوشه ای و عفونت سینوس

علایم و نشانه های مهم درد در ناحیه پشت یر

احساس فشار و درد بسیار خفیف در شقیقه و ناحیه پشت سر

سفت شدن سراسر پیشانی و ناحیه پشت سر

درد در شانه، گردن و قسمت پوست سر

این درد معمولا ممکن است از نیم ساعت تا هفت روز طول بکشد و گاه ممکن است دلایل مختلفی از جمله سر و صدای بلند، خستگی شدید و استرس آغاز شود و به تدریج شدت پیدا کند. افرادی که با سردرد های تنشی مواجه می شوند احتمال دارد مشکلات خواب و تمرکز نیز داشته باشند.

پیشگیری و درمان درد پشت سر

استفاده از روش های مدیریت استرس مثل مدیتیشن و تمدد اعصاب

وضعیت بدن مناسب در وقت کار و مطالعه

نوشیدن مایعات کافی، خواب و استراحت به میزان کافی

اگر سردرد شما بخاطر سرما است، سعی کنید خود را گرم نگاه دارید.

استفاده از بالشت مناسب و حالت مناسب خواب

در هنگام کار با کامپیوتر بطور منظم ورزش گردن و شانه را انجام دهید.

اگر سردرد شما سردرد تنشی است از روش بیوفیدبک استفاده کنید تا اعصاب شما تسکین یابد.

استفاده از شل کننده های عضلانی مثل تیزانیدین و ماساژ عضلاتی که درد می کنند.

بیشتر بخوانید : سر دردهای پشت سر ♥ سردرد پشت سر ♥ سردرد پشت سر نشانه چیست ♥ سردرد شدیدسردرد صبحگاهی

درمان گیاهی بی اشتهایی عصبی

درد سینه در ماه اول حاملگی

درمان درد تمام بدن

علت التهاب پوست دست

علت سردرد شدید در دوران بارداری

راه درمان بی اشتهایی عصبی

درد شکم در ماه اول حاملگی

درد تمام استخوانهای بدن

درمان التهاب پوست دست

سردرد شدید در دوران حاملگی

بی اشتهایی عصبی نوزاد

درد های بارداری در ماه اول

دلیل درد تمام بدن چیست

التهاب پوست بیضه

علت سردردهای شدید دوران بارداری

گوشت جوجه تیغی چه حکمی دارد

درد بارداری در ماه دوم

علت درد تمام بدن چیست

درمان التهاب پوست سر آلتbalanitis

درمان سردردهای شدید دوران بارداری